• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home Arxiu Conferències Conferències curs 2012 - 2013 17/10/2012 - ``Claude Debussy ,el so de l`impressionisme´´
Missatge
  • Avís Legal

    Aquesta web utilitza “cookies” pròpies i de tercers per oferir-li una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, accepta l’ús que fem de les 'cookies'. Pot canviar la configuració de “cookies” en qualsevol moment en el seu navegador.

    Més Informació

La conferència fou impartida el dimecres, 17 d'octubre.

``Claude Debussy ,el so de l`impressionisme´´

Sr. Joan Vives i Bellalta. Musicòleg. Flautista. Locutor -redactor de Catalunya Música.

 

Podríem dir d´aquest músic com diem d`alguns pintors que va ser un músic impressionista i de la mateixa manera que els quadres dels pintors impressionistes ,si els mires de prop,només hi veus taques ,la música de la maduresa de Debussy,va estar  influenciada pel so de la música popular de Bali ,els gamelans  (que havien anat a París per l’Exposició Universal del 1889, amb sonoritats metàl•liques,  tocant  instruments de percussió amb les tapes de llauna) Per  compondre-la va fer servir l´escala músical oriental ,que solament utilitza cinq notes ,deixa de banda el fa i el si , d ´aquesta música es pot dir que és el soroll organitzat . Per a les nostres oïdes, no és una música trascendental, és de percepció, de sensacions, d’impressions.

De petit, la tieta de Debussy ,Clementine, ja va veure en ell la seva vàlua musical. El va prendre al seu càrrec i li va donar les primeres lliçons de piano ,després va fer que Madame Mauté de Fleurville ,una de les deixebles de Chopin ,l´orientés en els primers passos de la música ,el va preparar per afrontar els exàmens del Conservatori de París ,els quals va aprobar amb nota molt alta. Amb el temps Debussy va desenvolupar una gran estima de sí mateix .

Coneix a Nadezhda von Meck , mecenes de Txaikovski, la qual el va contractar per que toqués per a ella les partitures  que el compositor rus li enviava regularment.  Amb una cantata que va compondre, guanya una beca per anar a estudiar a Roma, però allà troba altre cop la música tradicional que no li interessa i torna a París, on es relaciona amb el mon de l’art : músics, pintors, esccriptors … ell està buscant el seu camí, la seva música encara no està definida. I és en aquest moment, quan es celebra l’Exposició Universal de París l’any 1889, i  escoltant els gamelans balinesos, Debussy  comença a escriure la” seva música”.

Dins la “Suite Bergamasque” és quan  realment som al davant de la impressió d’ una melodía. Aquesta obra conté el conegudíssim “Clar de lluna”. El triptic simfònic “El mar” va suposar un pas endavant en el desenvolupament del seu estil.  La part de“La catedral submergida” dins l’escala pentatònica que ha incorporat, quan la sents, és com sentir el so  dels monjos i les campanes passades pel cedàs de l’aigua, és un mon eteri, d’impressió.

Una de les obres més importants de Debussy va ser ``Preludi a la migdiada d ´un Faune´´, una adaptació de l’obra de Maeterlink, i que el gran ballarí Nijinski la va representar ,tot i no ser escrita amb aquesta finalitat . En ella ens transmet les textures sonores, les impressions, la música “perfumada”, més que una veritable melodía . Ens expressa la calor intensa d’un dia d’estiu i amb la seva mestria ens transmet les seves impressions.

Debussy va posar música a moltes obres d`escriptors famosos ,entre elles, ``Pèlleas i Mèlisande´´ .

És una época que ha donat grans artistes en tots els aspectes, se l’anomena “La Belle Èpoque”,  i quan va acabar, la societat va buscar altres sonoritats, però Debussy va saber expresar-la molt bé amb la seva música feta d’impressions, de perfums, de sensacions.

 

 
Aules Sènior de Mataró - Carrer d'en Pujol, 15-17 - Tel. 93 790 80 92 - 08301 Mataró
Disseny per: