La conferència fou impartida el dimecres 18 de desembre
“Músiques barroques pel Nadal”
Sr. Pere Andreu Jariod. Periodista i divulgador musical
El barroc en el temps de Nadal. Podem situar el barroc aproximadament entre el Renaixement i el Classicisme, dels anys 1600 fins als 1750 més o menys. Es diu que el barroc neix amb l’òpera cap al 1600, i mor amb Bach l`any 1750. La música dita barroca ens fa sentir els contrastos de la música rápida seguida de música tranquil·la, amb dinamisme ( com Vivaldi ), cos i ànima, contrastant (con Mozart ). El barroc es l`època del naixement de l’òpera a Itàlia amb grans instruments . A Cremona, hi ha grans constructors de violins, violoncels, contrabaixos. El Nadal inspira el “Magnificat”, la” Pastoral”, que son els pastors cercant la cova on ha nascut Jesús, se sent la flauta,el sac de gemecs, el villancet o nadala, el noël a França, les músiques populars, el “Gloria” Jubilate Deo, Cantate Domino, Laudate Dominum son obres que encaixen en temps de Nadal. Henry Schütz, alemany, fa cantar cors diversos en una mateixa església, fent l’efecte de polifonia . Dietrich Buxtehude de la part holandesa de l’alemanya d’aquell temps també ho fa. Georg Philip Telemann, és un dels autors considerat més prolífic, escriu més de 40 Passions. Una cantata sobre el Messies, un oratori amb proporcions d’òpera amb molts i diversos plantejaments.
Els arguments son sempre religiosos, l’òpera es representa, un oratori normalment no es representa, bé que hi ha excepcions. Una cantata és una obra petita per a una o dos veus solistes, més endavant un petit cor i també més curta, dura 10 o 15 minuts. Claudio Monteverdi , el primer gran operista, composa “Morfeo” l`any 1607, que va començar com a clàssic i va acabar com barroc .La música de Corelli es instrumental, no coral, el Concerto Grosso es interpretat per molts solistes, el “Concert per a la Nit de Nadal”, suprimida l`última part que es una pastoral, es pot interpretar tot l`any, hi ha un instrument que es la gaita, no hi ha flautes, es per a instruments de corda. Antonio Vivaldi, és el compositor més conegut i famós , gracies a la seva obra ``Les quatre estacions´´ te també un “Magnificat” molt reeixit. Les obres es van sofisticant i creixent amb el pas del temps. Hi ha compositors que per donar un sentit global a la seva obra, utilitzen la mateixa música al començament i a l’acabament, variant només el text. Domenico Scarlatti, ens ha deixat una Missa per al dia de Nadal, amb la novetat d’una mateixa música per a moments diferents. De Marc Antoine Charpentier, podem sentir el seu “Te Deum”en la famosa sintonía de l’Eurovisió, i és el fundador dels Nadals instrumentals que acaben en peces de concert.
I arribem a Bach, l’Oratori de Nadal, i el ”Magnificat”. Té 200 cantates, en composa 6 per a 6 dies concrets: Nit de Nadal, Dia de Nadal, Cap d`Any, Reis. Flautes, recitatius, àries, himnes luterans. El “Magnificat” és un compendi de totes les músiques i tal com diu la lletra ….” pels segles dels segles”. És una obra de maduresa que agrada sempre.
Häendel, amb la seva obra mestra “El Messies”, que consta de 3 parts, el cor anunciant el naixement és molt alegre, la part de la mort de Jesús te un component dramàtic, (Mozart fa un homenatge a Häendel fent ús de la seva música en una de les seves obres). “El Messies” de Häendel mai s’ha deixat d’interpretar arreu del món. Al Regne Unit es canta “El Messies” participatiu fa molts anys al Royal Albert Hall de Londres i aquesta costum ha passat a altres capitals europees, i ara fa uns anys també el podem sentir sentir aquí, al “ Palau de la Musica” amb més de 6000 veus que de forma generosa ens dónen el toc de sortida per les festes de Nadal.